Kvartfinalerne ved DM i Herning bød på en gentagelse af DM-finalen fra 2023.

Rebecca Munk Mortensen (KB) har gode minder fra Herning Tennisklub. Her vandt hun sit første DM-guld for to år siden. Men hun har også mindre behagelige DM-minder fra kampe mod Vilma Krebs Hyllested (KB), som slog Rebecca Munk Mortensen i en lang DM-finale tilbage i 2023.
Med den cocktail var det ikke overraskende, at det blev særdeles dramatisk i dagens kvartfinale ved DM i Herning. Vilma Krebs Hyllested vandt første sæt med 7-5. I andet sæt havde hun matchbold ved 5-3, men begik en dobbeltfejl.
Det blev det afgørende moment i kampen. Rebecca Munk Mortensen vandt andet sæt med 7-5 og tredje med 6-2.
”Det er altid nogle nerver på til et DM. Vi går alle sammen efter den samme titel, og alt andet bliver lidt ligegyldigt – i hvert fald i mit hoved. Det er ikke så tit, Vilma og jeg som klubkammerater har mulighed for at møde hinanden. At vi møder hinanden så tidligt i turneringen, er selvfølgelig lidt ærgerligt og megasvært. Både på grund af hendes niveau, men også med den historik, vi har,” siger Rebecca Munk Mortensen.
To fra HIK i semi
Nu venter DM-finalisten fra 2022 Mille Mørk (HIK) i semifinalen fredag. Mørk slog sin klubkammerat Thale Myhre med to gange 6-3 i sin semifinale.

Den anden semifinale hos damerne bliver et opgør mellem Emma Brandt Schultz (Hareskov-Værløse) og Sara Børkop (HIK). Det er andet år i træk, at Emma Brandt Schultz når til en DM-semifinale efter at have slået Sophia Ragus (Gentofte) i kvartfinalen.
Sara Børkop bor til dagligt i Portugal og er med i danmarksmesterskabet på et wild card.
Tre gange Gentofte

Hos herrerne fortsætter Christian Sigsgaard (Gentofte) sin march mod karrierens femte DM-titel. Det gik torsdag udover Yakup Uzunel (B.93), som blev slået med 6-1, 6-2.
Næste udfordring bliver Sebastian Grundtvig. KB’eren var i store problemer i 2. runde. Men i kvartfinalen var han i fuld kontrol og vandt med 6-1, 6-3 over Jens Holger Nissen (Holte).
Semifinalen i nederste halvdel af lodtrækningen bliver et rent Gentofte-opgør. Sidste års finalist Gustav Theilgaard slog endnu en Gentofte-spiller i form af Asger Thorn Sørensen med 6-2, 6-1.
Danmarksmesteren fra 2021, Valdemar Pape, blev gevaldigt udfordret i første sæt mod Niklas Nordahl Jensen (Esbjerg), som var foran med 4-2. Men Pape arbejdede ufortrødent videre i et jævnt højt niveau og vandt til sidst med 6-4, 6-1.
Mixfinalen er sat
I doublerækkerne var der kvartfinaler i dame- og herredouble. Men i mixeddouble blev de første medaljer delt ud. Her var det nemlig tid til semifinaler. De forsvarende mestre Sophia Tølbøl Berqvist (Gentofte) og Jens Holger Nissen spillede sig sikkert i finalen med sejre over Anna Brandt Schultz (Hareskov-Værløse) og Alexander Grube Andersen (Vester Skerninge).
Der var heller ikke tvivl om udfaldet i den anden semifinale. Gentofteduoen Sophia Ragus og Gustav Theilgaard slog de jyske mestre Katinka Nielsen (Aalborg) og Julius Rokkjær (Aalborg Østre).
Finalen i mixeddouble spilles som sidste kamp fredag. Derudover står dagen på semifinaler i single og double.
Der er finaler lørdag fra klokken 10.
Fakta om DM i tennis
- Spillested: Herning Tennisklub
- Kvalifikation: 22. juni
- Hovedturnering: 23.-27. juni
- Rækker: Damesingle, herresingle, damedouble, herredouble og mixeddouble
- Deltagerantal: 32 i hovedturneringerne i single
- Præmiesum: 52.000 kroner
