Jægerspris Tennisklub har med mange typer af aktiviteter fået gang i deres nye padelbaner. Det har tiltrukket målgrupper, som klubben tidligere har haft svært ved at nå.
Solen kæmper for at få det sidste dug af glasvæggene på de to padelbaner. Det er søndag formiddag. Klokken er kvart i ni. Blå himmel. Vindstille. En flot oktoberdag i Jægerspris Tennisklub. I dag er der Familie Padel og intro for nye på programmet. Weekenden før stod den på Girl Power Padel Camp.
”Efter vores Girl Power Padel Camp i søndags er der 8-10 kvinder, der har meldt sig ind. Vi har lavet to Facebook-grupper kun for kvinder – en for begyndere og en for de lidt mere øvede. Så de kan finde nogle at spille med. Der har allerede i løbet af ugen været aftalt at mødes og spille,” siger Lars Brinch, der er formand i Jægerspris Tennisklub.
Girl Power i Jægerspris
Det er hans idéer med de mange intro-aktiviteter. Den første Girl Power Padel Camp blev til to. Der var så meget power i tilslutningen i ugen op til, at Lars Brinch måtte oprette en camp mere.
”Jeg tror aldrig, vi har haft så mange kvinder på vores anlæg på samme tid. 30 kvinder var med på vores Girl Power Padel Camps. Lige fra juniorer til veteraner. Både eksisterende medlemmer og en del nye udefra. Det var dejligt at se det liv på banerne og fire rigtig gode timer,” siger formanden.
”Vi har etableret to padelbaner, fordi vi havde svært ved at tiltrække nye medlemmer, specielt familier og kvinder. Det er netop disse to grupper, der strømmer til klubben nu, hvor der er kommet padel.”
Masser af padelambassadører
Flere af intro-aktiviteterne er støttet via midler fra DGI og DIF’s sommerpulje. Det gælder både til udstyr og aflønning af en uddannet padelinstruktør. Klubben har også haft 20 deltagere med på DGI og Dansk Tennis Forbunds inspirationskursus, hvor formålet er at klæde foreningen på til deres nye aktivitet.
Et par pige-juniorspillere, voksne mænd og kvinder, en flok veteraner, der spiller fast tennis i formiddagstimerne, krydret med lidt nøje udvalgte personer fra lokalsamfundet med fint potentiale til at løfte ambassadørrollen havde klubben med på inspirationskursus.
På den måde fik Jægerspris Tennisklub udklækket 20 nye padelambassadører, som kan være med til at tiltrække nye medlemmer.
Artiklen forsætter under billedet.
Padel fanger familier, unge og kvinder
Banerne åbnede i juni 2020, og formanden er ikke i tvivl om, hvilken betydning padel har haft som ny aktivitet i klubben.
”Vi er passeret 150 medlemmer nu med ny tilgang hver uge. Det smitter af på hele klubben, og der er endnu mere liv på anlægget nu,” siger Lars Brinch.
Sidste år havde Jægerspris Tennisklub 77 medlemmer.
”Skulle jeg give et godt råd til andre foreninger, der overvejer at etablere padel, vil jeg sige, at I skal springe ud i det. Se det som en ny aktivitet i jeres forening. I vores tilfælde har vi nu både tennis og padel til vores medlemmer. Padel får fat i familier, unge og kvinder. Vend skepsissen til nysgerrighed.”
Nysgerrigheden i Jægerspris Tennisklub har været stor. Inden længe runder de op til 100 nye medlemmer på et halvt år. Duggen på glasvæggene har nu tabt kampen til solen denne søndag formiddag. Med den hastigt voksende medlemstal vil det snart være medlemmerne, der skal kæmpe om at komme til på de populære padelbaner.
Artiklen her blev oprindelig bragt på Padel i Danmark. Padel i Danmark er et fællesskab, hvor DGI og Dansk Tennis Forbund arbejder sammen om at udbrede og udvikle padel.