Et ’hej’ er den første forudsætning for trivsel i klubben

En god velkomst – et hej – kan gøre, at børn og unge føler sig mødt fra start og være med til, at de føler sig som en del af fællesskabet.

Danmarks Idrætsforbund har udviklet en trivselsmetode, der har som mål at skabe Danmarks stærkeste fællesskab. Metoden skal gøre det nemt for trænere, ledere og forældre at skabe trygge og udviklende fællesskaber for børn og unge.

HUSK – fire skridt til bedre trivsel

Trivselsmetoden er bygget op om fire nøgleord, som er samlet i huskereglen HUSK:

  • Hils – Skab gode relationer og et positivt tilhørsforhold for den enkelte udøver.
  • Ups – Giv plads til at øve sig og fejle – udvikling kræver mod til at prøve sig frem.
  • Smil – Hav fokus på idrætsglæden og de meningsfulde fællesskaber.
  • Klap – Skab anerkendende miljøer, der opbygger selvværd og tro på egne evner.

Denne uge stiller vi i Dansk Tennis Forbund hver dag skarpt på ét bogstav i HUSK og folder ud, hvad det betyder for trænere, forældre og ledere i klubberne.

Tirsdag kigger vi på Ups, onsdag på smil, torsdag ser vi på Klap. Men vi starter i dag med Hils.

Hvis du har mod på det hele, kan du selv dykke ned i universet og blive inspireret her.

Børn og unge trives, når de føler sig set og velkomne i idrætten.

En god velkomst – et hej – kan gøre, at børn og unge føler sig mødt fra start og være med til, at de føler sig som en del af fællesskabet.

Det kan du gøre som TRÆNER

En god opstart og afslutning sikrer, at du ser alle, og alle føler sig set.

  • Handling: Start og slut samlet med hele holdet/gruppen, uanset niveau.
  • Handling: Lav en hilsekultur: ”Sådan siger vi hej og farvel til hinanden”, og prioritér, at alle lærer hinandens navne at kende.

Støt dine spillere i at være gode kammerater, og til at respektere andre i idrætsfællesskabet.

  • Handling: Inddrag dine spillere i at lave leveregler for, hvordan I taler pænt til og om hinanden – også i mødet med andre trænere, dommere, forældre, modstandere, ledelse mv.
  • Handling: Lav en ramme for, hvem der er sammen i øvelserne – hermed mindsker du pres fra dine udøveres skuldre.

Læs mere om de enkelte handlinger og få helt konkrete værktøjer.

Det kan du gøre som FORÆLDER

Når du hilser, er du med til at understøtte den gode omgangstone og sammenholdet.

  • Handling: Hils på alle – både trænere, de andre forældre, holdkammerater og modstandere.
  • Handling: Støt op om sociale initiativer og arrangementer. Oplevelser uden for idrætten styrker dit barns følelse af at høre til.

Når du kigger op og er nærværende, så viser du dit barn, at du er til stede og interesseret.

  • Handling: Sæt dit online liv på pause, når du ser dit barn i idrætten.
  • Handling: Vær klar, hvis dit barn har brug for dig – med smil, hep eller et anerkendende nik.

Læs mere om de enkelte handlinger.

Det kan du gøre som FORENINGSLEDER

Hav fokus på helheden i foreningen

Som ledelse eller bestyrelse skal I understøtte trænernes relationsdannelse og styrkede tilhørsforhold til spillerne, som blandt andet ligger i handlingen HILS for trænere. Det gør I ved at arbejde med helheden i foreningen, hvilket betyder, at I er opmærksomme på at skabe gode rammer for alle – spillere og trænere såvel som frivillige og forældre.

Når I har fokus på helheden, handler det om at være bevidst om jeres værdier og leveregler, have fokus på gode og trivselsfremmende rammer for børn og unge samt at være bevidst om værdien i at rammesætte trænerteams og sparring mellem trænere.

Læs mere om budskaber og konkrete handlinger for foreningsledere.